Digitalt skapande uppgift 3
Del 1: Skapa ett porträttbild och häng upp den på väggen.
Originalbild |
Porträttet
Jag var redan nöjd hur bilden var från början så jag ansåg att jag inte behövde gå in och ändra något i Camera Raw. Jag började med att ta bort vissa ojämnheter som finnar och ”muskelspänningen” på hakan med lagningspenseln, för att sedan stänga munnen med samma verktyg. Jag gjorde sedan bilden svartvit med hjälp av svartvit filtret för att sedan öka skärpan med hjälp av filtret som finns i filterfliken. Sist sammanfogade jag alla bilden till en och flyttade den till nästa bild.
Ram
Jag förflyttade porträtten till den andra bilden och gjorde den mindre med förflyttningsverktyget. Sedan tänjde jag ut bilden lite så att den täckte den gamla bilden. För att bilden skulle smälta in lite mer så suddade jag ut kanterna lite mer och la till ett rött fotofilter. Sist lade jag ihop lagerna.
Jag var redan nöjd hur bilden var från början så jag ansåg att jag inte behövde gå in och ändra något i Camera Raw. Jag började med att ta bort vissa ojämnheter som finnar och ”muskelspänningen” på hakan med lagningspenseln, för att sedan stänga munnen med samma verktyg. Jag gjorde sedan bilden svartvit med hjälp av svartvit filtret för att sedan öka skärpan med hjälp av filtret som finns i filterfliken. Sist sammanfogade jag alla bilden till en och flyttade den till nästa bild.
Ram
Jag förflyttade porträtten till den andra bilden och gjorde den mindre med förflyttningsverktyget. Sedan tänjde jag ut bilden lite så att den täckte den gamla bilden. För att bilden skulle smälta in lite mer så suddade jag ut kanterna lite mer och la till ett rött fotofilter. Sist lade jag ihop lagerna.
Slutresultatet
Del 2: Förklara skillnaden mellan relationella och instrumentella reklambudskap.
Reklambudskap
När man skapar en reklam är det viktigt
att få fram det budskap man vill ha sagt till mottagaren. Beroende
på vad det är för produkt eller tjänst så finns det två olika
sätt att förmedla sitt budskap, de kallas det instrumentella och
det relationella.
Instrumentella
Man använder sig
främst av de instrumentella budskapet när varan, eller tjänsten,
har en egenskap som skiljer sig från alla andra produkter. Man
brukar kalla det för den säljbara skillnaden eller USP (unique
selling proposition).
För att särskilja varans egenskaper använder man sig av den
dramatiska berättandets triangel till att skapa ett problem där
mottagaren behöver köpa den specifika varan för att lösa
problemet.
Dessa budskap brukar lova att produkten ska vara;
problemlösande, problemundvikande, har en ekonomisk vinning eller
något som är nytt på marknaden. Dessa
produkter kan t.ex., vara den sprillans nya 4k platt tv:n eller en
non stick stekpanna.
Relationella
Har produkten inga
särskiljande egenskaper (USP) så kan man använda sig av ESP, även
kallad emotionell försäljningsargument. Man använder sig av det
relationella budskapet som siktar på ge en mottagaren en känsla,
eller upplevelse, som gör att de vill använda varan. På så sätt
skapar man en långvarig relation mellan mottagare och produkten.
Detta gör man genom att använda den icke dramatiska
berättartekniken till att låta mottagaren själv tolka budskapet
efter deras egna värderingar.
Liksom instrumentella så
har relationella löften, men det bygger mer på känslor än
problemlösning. De är sensorisk belöning, intellektuellt
stimulans, socialt gillande eller en önskvärd livsstil. Produkter
som använder detta budskap kan t.ex., vara ett uppfriskande
mineralvatten eller ett luxuöst smycke.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar