torsdag 15 december 2016

Digitalt skapande 1 Uppgift 3

Digitalt skapande uppgift 3

Del 1: Skapa ett porträttbild och häng upp den på väggen.

Originalbild
 Porträttet
Jag var redan nöjd hur bilden var från början så jag ansåg att jag inte behövde gå in och ändra något i Camera Raw. Jag började med att ta bort vissa ojämnheter som finnar och ”muskelspänningen” på hakan med lagningspenseln, för att sedan stänga munnen med samma verktyg.  Jag gjorde sedan bilden svartvit med hjälp av svartvit filtret för att sedan öka skärpan med hjälp av filtret som finns i filterfliken. Sist sammanfogade jag alla bilden till en och flyttade den till nästa bild.

Ram


Jag förflyttade porträtten till den andra bilden och gjorde den mindre med förflyttningsverktyget.  Sedan tänjde jag ut bilden lite så att den täckte den gamla bilden. För att bilden skulle smälta in lite mer så suddade jag ut kanterna lite mer och  la till ett rött fotofilter.  Sist lade jag ihop lagerna.


Slutresultatet

 

 

 

 

Del 2: Förklara skillnaden mellan relationella och instrumentella reklambudskap.

Reklambudskap



När man skapar en reklam är det viktigt att få fram det budskap man vill ha sagt till mottagaren. Beroende på vad det är för produkt eller tjänst så finns det två olika sätt att förmedla sitt budskap, de kallas det instrumentella och det relationella.




Instrumentella

Man använder sig främst av de instrumentella budskapet när varan, eller tjänsten, har en egenskap som skiljer sig från alla andra produkter. Man brukar kalla det för den säljbara skillnaden eller USP (unique selling proposition). För att särskilja varans egenskaper använder man sig av den dramatiska berättandets triangel till att skapa ett problem där mottagaren behöver köpa den specifika varan för att lösa problemet.
Dessa budskap brukar lova att produkten ska vara; problemlösande, problemundvikande, har en ekonomisk vinning eller något som är nytt på marknaden. Dessa produkter kan t.ex., vara den sprillans nya 4k platt tv:n eller en non stick stekpanna.


Relationella



Har produkten inga särskiljande egenskaper (USP) så kan man använda sig av ESP, även kallad emotionell försäljningsargument. Man använder sig av det relationella budskapet som siktar på ge en mottagaren en känsla, eller upplevelse, som gör att de vill använda varan. På så sätt skapar man en långvarig relation mellan mottagare och produkten. Detta gör man genom att använda den icke dramatiska berättartekniken till att låta mottagaren själv tolka budskapet efter deras egna värderingar.
Liksom instrumentella så har relationella löften, men det bygger mer på känslor än problemlösning. De är sensorisk belöning, intellektuellt stimulans, socialt gillande eller en önskvärd livsstil. Produkter som använder detta budskap kan t.ex., vara ett uppfriskande mineralvatten eller ett luxuöst smycke.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar