onsdag 14 december 2016

Digitalt Skapande 2 uppgift 2 del 2

Digitalt skapande 1 Uppgift 2 del 2

Sammanfattning av de olika berättarteknikerna 


Vare sig man berättar om en verklig händelse eller en fiktiv berättelse så vill man att lyssnaren ska förstå, eller hålla med om vad man har sagt. Berättar du ett skämt vill du att lyssnaren ska förstå det roliga i historien och skratta med dig. En reklam på Tv:n vill att tv-tittaren ska hålla med om att att det är dags att köpa en ny mobil.
Beroende på vad man vill ha sagt så finns det tre olika berättartekniker man kan använda sig av. De är den dramatiska, den icke dramatiska och den interaktiva.


Dramatiska

Den dramatiska berättartekniken härstammar från Antikens tid då det var Aristoteles som lade grunden till den tekniken. Den är utformad på ett sätt som ska göra det lättare att väcka och bibehålla åhörarens intresse. För att göra detta delas historien in i tre akter; början, mitt och slut. Historierna brukar också innehålla tre specifika figurer för att skapa en så kallad dramatisk triangel. Dessa figurer är offret (protagonisten), förföljaren (antagonisten) och räddaren, notera att räddaren an vara ett objekt.
Berättelsen är också sluten och ska inte kunna omtolkas av åhöraren.


Icke dramatiska

Den icke dramatiska berättartekniken är något äldre än den dramatiska då dess ursprung är några år äldre. Som namnet antyder är denna metod inte till för att skapa dramatiska berättelser utan denna metod är mer till att sprida någon form av budskap som ger kunskap eller motivering. Berättelse ska vara öppen och fri att tolkas efter åhöraren tankar och värderingar.


Interaktiva

Interaktiv är en nyare teknik och används som mest digitalt. Denna metod tillåter åhöraren att aktiv delta i händelsen. Denna teknik kan både vara öppen eller sluten beroende på om man använder det enkelriktade eller fria berättandet. Det enkelriktade berättandet är som en linje, det finns en början och ett slut. Det gör den väldigt lätt att utforska men väldigt förutsägbar och ibland händelselös.
Det fria berättandet är uppbyggt antigen som ett träd eller en väv. I dessa får personen själv välja hur hon vill gå då hon får olika vägalternativ. Vävstrukturen är den mest avancerande och behöver oftast en sökmotor för att personen att hitta rätt medan trädstrukturens huvudregel är att det man söker ska inte vara längre än tre klick bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar