onsdag 14 december 2016

Digitalt skapande Uppgift 2 del 1

 Digitalt Skapande 1 Uppgift 2 del 1

 I uppgift 2 ska man göra två delar. Den första delen går ut  på att bildbehandla 5 st bilder och sammanfatta arbetsgången. I del två ska man sammanfatta de olika berättarteknikerna.

Bild 1 – Storstad


 Bilden är tagen från internet och visar vyn över en storstad. Eftersom jag förknippar storstäder med metall, rost och olika slags föroreningar så ville jag ändra bilden till mitt perspektiv. Jag började med att ta bort färgen och la till en toning med svart/vit- filtret  Jag blev inte helt nöjd med resultatet så jag använde mig av övertoningskartan till att lägga till den färg jag ville ha. Jag la sedan till ett extra lager av övertoningskartan men med förgrundsskugga (foreground shadow)  Jag avslutade med att lägga ihop lagerna med blandningsläget strålljus. Sedan beskar jag och ändrade bildstorleken till 2000x1125.

Bild 2 – Horisont


 Bilden är från webblektionen och visar horisonten vid havet. Jag ville ta bort helikoptern och ändra lite på färgerna. Jag tog bort helikoptern med fläcklagningspenseln och la till ett fotofilter med cyan 33%, för att sedan med hjälp av färgbalansen få fram det lila och röda färgerna i bilden. Sist beskar jag bilden och ändrade bildstorleken.

Bild 3 – Porträtt



 Jag har alltid velat göra en svartvit bild med vissa detaljer i färg, så när jag såg bilden på webblektionen ville jag göra ett försök. Jag började med att finjustera bilden i Camera Raw där jag använde automatiskt vitbalans, för att sedan ändra på exponering, kontrast, skuggor och vita. När jag var nöjd med ljuset  fortsatte jag i Photoshop att göra bilden svartvit genom att ta bort mättnaden och minska på nyansen med nyans/mättnad filtret. Sedan målade jag med svart färg där jag ville att filtret inte skulle påverka bilden med hjälp av snabbmarkeringsverktygen. Jag använde en lägre opacitet på penseln när jag målade bakgrunden. Sedan duplicerade jag Nyans/mättnads lagret och inverterade det så att jag kunde ändra dem tills jag blev nöjd. Nyansen kom på 208 med en mättnad på 67. Jag avslutade med att lägga ihop alla lager och ändrade bilden till 975x1500.

Bild 4 – Hjärta


Bilden är på mina systrar och är tagen vid en vägren. Den står i en position som gör att luftrummet mellan dem bildar ett hjärta. Bilden i sig är ganska färglös så jag bestämde mig för att ge bilden mer färg och få hjärtat att sticka ut lite mer. Jag började med att ändra färgbalansen i både skuggor, mellanton och högdagrar. Precis som på bild 3 använde jag nyans mättnad filtret till att öka mättnaden och minska på nyansen, för att sedan måla där jag inte ville att filtret inte skulle påverka. Jag la sedan till ett extra lager av nyans/mättnad, bockade in färga alternativet (colorize) med sepia som färg.  Sedan inverterade jag lagret och målade vart jag ville att sepian skulle vara, nämligen i hjärtat.  Lagrarna las ihop med bildstorleken förblev densamma för att kvalitén inte skulle påverkas.
  Jag ljusnade upp skuggorna i diket med justeringspenseln i Camera Raw efter att ha märkt att bildens skuggor mörknade efter att den sparats.

Bild 5 – Katten

 

Detta är en gammal bild tagen från en äldre mobil, därav kvalitén. Jag duplicerade lagret för att kunna använda ljuseffekter som finns i återgivning under filterfliken.  Där ändrade jag på intensiteten och exponeringen.  Texten lades till i två olika lager så att de kunde förflyttas och ändras var för sig. Den övre texten är tänjd (warp) i en ark till +17%  medan den undre är i -27%. Båda är skrivna i Georgia Bold och har skarpt ljus som blandningsläge. Bilden är minskad till 951x1500.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar